بازی نگهبان

نقد بازی نگهبان Sentinel: Descendants in Time (2004)

راز مقبره شماره 35

سبک معمایی یکی از شاخه های بزرگ بازیها،ماجرایی را تشکیل می دهد که طرفداران خاص خودش را دارد.

کسانی که علاقه دارند در مکان های عجیب و غریب و ناآشنا،با مکانیزم های منحصر به فرد و معماهای بی شمار سروکله بزنند.

آخرین بازی این سبک،(نگهبان: بازماندگان  تاریخ ) محصول استودیویdeltalion است که طبق معمول توسطadventure  company برای طرفداران بازی های ماجرایی عرضه شده.

در نگاه اول،نگهبان بازی جذابی به نظر نمی آید.

مدل شخصیت ها چندان جالب نیستند و از آن مهمتر بازی نه در سبک واقعیت مجازی (که مرسوم این گونه بازی ها است)بلکه به صورت اول شخص ساخته شده!

هیچ انیمیشن سه بعدی برای شروع پخش نمی شود و بازی به سرعت و بدون هیچ مقدمه ای در یک محیط تاریک و خالی از هرگونه زیبایی بصری آغاز می گردد.

قهرمان بازی بنی نام دارد و هیچ وقت شما چهره او را نمی بینید.

بنی یک جوان 78 ساله عاشق ماجراجویی و گشت و گذار در مقبره های قدیمی است که در آینده زندگی می کند.

زمانی که متوسط عمر انسان ها 500 سال است.

خواهر بنی توسط شخصی به گروگان گرفته می شود تا بنی مجبور شود به مقبره شماره 35 وارد شود و آثار باارزش آنجا را بدزدد.

حرکت در اولین محیط بازی که همان مقبره شماره 35 باشد،اصلاً امیدوارکننده نیست.

معمولاً سازنده ها از صحنه های چشمگیر و جذاب برای شروع بازی استفاده می کنند اما به نظر می رسد طراحان بازی نگهبان چندان تمایلی به این کار نداشته اند.

البته اوضاع این طور نمی ماند.در مقبره شماره 35،هفت دروازه وجود دارد که به هفت دنیای مختلف ختم می شود.

بازی در حقیقت پس از ورود به دروازه اول شروع می شود.

گرافیک محیط اطراف با ورود به دنیای اول تغییر چشمگیری می کند و بسیار جذاب تر می شود.

تورموز،که به نام تمرا هم شناخته می شود،یک برنامه رایانه ای برای محافظت از مقبره است که در شکل و شمایل انسان ظاهر می شود.

او تنها شخصیت بازی است و دیالوگ ها بین او و بنی انجام می شوند.

تمرا نگهبان این مقبره است و هر چند وقت یک بار تاریخچه ای از زندگی مردم قدیم را برای بنی روایت می کند.

با پیشرفت به دنیاهای دیگر گرافیک و موسیقی نیز بهتر می شوند.

محیط ها با دقت گرافیکی بسیار بالایی طراحی شده اند و اصلاً خسته کننده نیستند.

یکی از دلایلی که سازندگان این بازی ها به سراغ سبک واقعیت مجازی می روند این است که می خواهند با استفاده از صحنه های دو بعدی،چشم انداز های زیبا خلق کنند.

اما در نگهبان،این کار در صحنه های کاملاً سه بعدی انجام شده و بسیار موفق هم بوده است.

هر کدام از مراحل مانند یک تابلوی نقاشی زیبا هستند و موسیقی آرام و مناسبی نیز صداهای اطراف را همراهی می کند.

شاید درست نباشد هنگامی که راجع به یک بازی ماجرایی معمایی صحبت می کنیم اصولاً حرفی از داستان و کنترل و… بزنیم.

به جز گرافیک ، معماها هستند که کیفیت چنین بازی را مشخص می کنند.

کسانی که طرفدار بازی هایی مانند schizm یا سری myst باشند شاید معماهای نگهبان برایشان ساده به نظر بیاید.

اما نه آنقدر ساده که یکی دو روزه بازی را تمام کنند.

کسانی هم که کمتر با سبک معمایی سر و کار داشته اند، می توانند این بازی را به عنوان بهترین گزینه برای شروع انتخاب کنند.

معماها بسیار جا افتاده و عالی طراحی شده اند.

میزان سختی این معماها،به طور محسوسی با پیشرفت در بازی تغییر می کند و در مراحل بالاتر سرنخ های زیادی را برای حل یک معما باید در نظر بگیرید.

مراحل پایانی شامل دنیای برفی،دنیای زیر آب و محل زندگی تمرا.

دارای یک سری معماهای جالب هستند که شاید در بازی های دیگر این سبک کمتر نظیرشان را دیده باشید.

از مهمترین خصوصیت معماهای نگهبان،استفاده از عنصر صدا در آنها است.

طراحان بازی،با استفاده از کیفیت بسیار خوب افکت های صوتی،معماهایی طرح کرده اند که به نوعی مربوط به صداها هستند و چون چیزی برای یادداشت کردن وجود ندارد باید به آن قسمت از حافظه تان که مربوط به تشخیص صداهای نزدیک به هم است زیاد مراجعه کنید!

در هر دنیا،2 یا 3 معمای اصلی وجود دارد که باید به ترتیب آنها را حل کنید و درنهایت به یک کریستال دست پیدا کنید.با جمع کردن هر 7 کریستال،راز مقبره 35 را می توانید کشف کنید.

معماهای منطقی بازی بسیار جذاب اند و خوب پرداخته شده اند اما برای کسانی که باز هم در جمع آوری سرنخ مشکل داشته باشند، بازی گزینه ای به عنوان راهنمایی گذاشته که با راهنمایی های جزیی در یک جمله کار شما را راه می اندازد.

برای بازی کردن نگهبان،باید حداقل از کارتهای 64 مگابایتی استفاده کنید.

اگر هوس سروکله زدن با معماهای پیچیده به سرتان زده معطل نکنید و یک نسخه سه سی دی از نگبان را تهیه کنید.                    

سید طه رسولی

منبع: روزنامه جام جم / ضمیمه کلیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *